Visning av häst!

Visnignen idag gick toppenbra!



Såhär fin blev Dunder när jag gjorde honom i ordning inför visningen.
Att hästen är ren och snygg är A och O vid visning tycker jag. Likaså
ska jag själv se ordentlig ut.

Här är lite vad jag brukar göra för att få visningen så proffsig
som möjligt:


Hästen ska vara ren. Pälsglans på kroppen och en väl utborstad
svans med massa pälsglans i. Hovarna ska vara oljade och ansiktet
ska vara torkad med fuktig trasa. Öronen klippta samt så ska ögon
och näsa vara  helt rent från smuts.

Utrustningen ska vara väl putsad och jag använder alltid vitt schabrak.
På dressyrhästar så ska benen vara lindade, annars så benskydd på.
Inga remmar eller dyligt får sticka ut från tränset.
På de lite finare tävlingshästarna så sätter jag på huva också för att
höja helhetsintrycket. Alla prylar ska vara hela, ingenting får lov att
vara trasigt eller se halvdant ut.

Jag själv har alltid rena kläder på mig och stövlarna är nyputsade.
Skulle aldrig visa en häst i enbart skor, utan har alltid stövlar. Ser
slarvigt ut med bara skor. Mina kläder ska vara stilrena och jag
skulle aldrig sätta på mig någon "fräck" färg eller skrikande färg.
Det får man ha i vardagen istället :)

Sen så om inte kunden själv önskat annat, så ska hästen stå alldeles
klar med sadel och träns på när kunden kommer. Nog för att kunden
möjligen vill känna och klämma på rygg och ben, men det kan de göra
efteråt ifall de fattat tycke för hästen. Slösa inte på kudnens tid innan
ridningen!

Sen så om kunden inte önskat annat, så sitter den som visar hästen alltid
upp först. När jag visar häst, så visar jag alltid det jag utlovat att hästen
kan. Är det en häst jag säger hoppar banor på 130cm, ja då får jag visa
att den hoppar bana på 130cm. Säger jag att hästen kan si och så mycket
i dressyr, ja då får jag visa att den kan det. Jag lägger ingen direkt tid på
att skritta fram hästen, utan jag joggar fram den.

Jag sitter aldrig och visar hästen så länge, utan jag gör vad jag ska och
sen vid intresse så får kunden själv sitta upp. Jag vill ju inte trötta ut hästen
på något vis, utan jag vill ju kunden ska få rätt känsla för hästen. På 10-15
minuter så ska jag ha hunnit visa klart hästen. Då ska jag ha hunnit visa allt
jag utlovat att hästen kan.



Kommentarer
Postat av: Linnéa

Allt lät toppen, men som f d showgroom reagerar jag på framskrittningen.. Men det kanske är lugnt då om hästen inte går så länge? Men om du ska rida bana på 130 låter det inte så skonsamt :P

2011-08-04 • 22:54:22
Postat av: alex - xelaaa.blogg.se

Linnea: Men de joggas fram ;) har de gått i hage alt. skrittmaskin under dagen så är det inga större problem. Är hästen så stel och behöver så mycket framridning, så är den nog inte så pass bra riden så att den kan hoppa en 130cm bana heller.

2011-08-04 • 23:02:59
URL: http://xelaaa.blogg.se/
Postat av: Hanna

Oj, många bra tips verkligen! håller med om att de ska vara diskret och snyggt, det är ju trots allt hästen som dem ska kolla på!

2011-08-04 • 23:21:06
URL: http://ofeliavi.blogg.se/
Postat av: Sara Carlsson

Sånt här är superintressant att läsa (y)

Kul att se hur olika tycker och tänker :)

Det är alltid olika när man provrider häst.. Tex. min Cabi, han var ute i hagen när vi kom och andra gör precis som du, har hästen klar.

2011-08-05 • 13:54:18
URL: http://carlssonpataket.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0