lite snack o svar på frågor

Där är några stycken som frågat och undrat lite om varför jag
och Angelo inte rider så seriöst, utan mest busar just nu.
Efter att jag varit sjuk så gjorde jag ett misstag. Jag började
rida honom så som jag gjorde när jag slutade en månad tidigare.

Dumt gjort, men man lär sig av sina misstag! :)

Det gjorde att Angelo betedde sig ganska så annorlunda. Speciellt
i hoppningen, där han helt plötsligt hoppade så jäkla stort över hela
tiden. Inte bara på ett språng ibland, utan verkligen hela tiden.
Han kändes lite svår och självklart tog detta ju på kroppen och skallen
på honom att hoppa sådär hela tiden ju. Han kändes lite förvirrad
och det kändes som han tyckte det var svårt.

Så, då kom jag på mig själv att det var ju jäkligt dumt att inte tänka
ett steg längre ;) Så nu så har vi "börjat om" lite igen, vi gör precis
som vi gjorde när jag "hoppade in" honom. Jag busar bara med honom.
Hoppar inga svåra grejer, inga höga hinder (max 90cm) och det enda
vi har som mål är att ha bjudningen, viljan och att det ska vara jäkligt
enkelt :D Vi hoppar dessutom så ofta vi kan, typ 4 gånger i veckan.
Detta har gett superbra resultat. Han är sig själv igen. Givetvis går
det snabbare att komma tillbaka dit vi var nu, än vad det gjorde att
hoppa in honom såklart. Jag tror jag hade kunnat börja träna på lite
svårare grejer redan nu, men jag tänker vänta lite till. Iallafall en vecka
till ska vi bara leka runt.

Någon undrade också om jag inte är orolig att han ska bli "odräglig" eller
att han ska bli jobbig att få lydig och fin igen, men det är jag absolut inte.
Han är så lydig och fin i grunden nu så det kommer att finnas kvar sen när
jag börjar kräva lite igen.

Han är riktigt fin för att vara fem år gammal så jag är inte det minsta orolig :)
Haha, jag har alltid sagt att har man en häst i mer än ett halvår, så kommer
där ett bakslag/down-period. Och, vår down-perod kom ganska så exakt när
jag haft honom ett halvår! :)

Vi är påväg tillbaka, starkare än någonsin tror jag! :D
Jag känner att jag har hittat känslan igen!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0