Sagan om änglaponnyn...

Änglaponnyn... då menar jag givetvis Belladonna. För är det någon ponny
som är så underbart vacker som en ängel är - så är det Belladonna!

Belladonna är min förra ponny som jag sålde nu i höstas. Ett underbart
sto född 2005 - världens snällaste.
Jag köpte Belladonna hösten när hon var 3 år - oinriden. Föll för hennes
stam samt hennes underbara ansikte. Hon tilltalade mig direkt genom att
bara se på mig med sina snälla ögon. Att hon dessutom var efter Kulltorps
Yrrol som jag drömt om sedan jag tävlade mot honom varje helg när jag
red B-ponny gjorde att jag slog till.

Hon såg ut som ett troll. Lite (eh. läs MYCKET ;) ) rund om magen och
strippig man med lång pannlugg.



  

Jag hade världens plan för hur jag skulle göra när jag sedan red in henne.
Världens plan och massa b-planer. Jag behövde inga b-planer. Ponnyskrället
var så otroligt lättlärd och fantastiskt snäll. Aldrig har hon tjurat, eller bockat
till. Aldrig. Tryggare ponny fick man leta efter!
Otroligt lättlärd var hon och det räckte att jag visade henne lite sådär en gång,
sen satt det som smäck. Allt sånt som form, flytta sig i sidan, rygga och så vidare
och så vidare...

Alla dessa bilder är från när hon var tre år.

  

  

 

Jag red mycket framåt. Det viktigaste var att hon hade en ärlig framåtbjudning,
 hellre gick aningen för fort än att hon tappade bjudningen. Lång och låg i formen
för att kunna bygga upp sig ordentligt. För att hon aldrig skulle bli en tittig unghäst och sådär,
så tillät jag henne inte att hinna tänka på sånt. Vi hittade på saker hela tiden.
Unghästtrams fanns inte i  vår värld. Utan att ha varit dum mot henne
(vilket jag aldrig skulle vara) så fick hon lära sig från början att man alltid
gör så gott man kan, kämpar och ger det där lilla extra hela tiden. Jag känner
att jag lyckades med det där.
Se i hoppningen exempelvis, hon har aldrig stannat. Hihi, även om hon INTE
var en stjärna på att hoppa ibörjan, så lärde hon sig med tiden. Tittiga
hinder första gången jag hoppade henne? Javisst! Varför inte?
För tittiga hinder gör det inte svårare.  Det ska inte vara svårare
att hoppa "tittiga" hinder. Många tyckte att jag var dum i huvudet då när
jag gjorde så. Men? Se vems ponny som blev tryggast i sig själv, samt
klokast i längden?

Här kommer lite hoppbilder från när hon var tre år. Lägg märke till att
hon verkligen inte var en stjärna här ^^ hihi!



   

 

Fina, underbara Belladonna <3
I Januari då när hon precis fyllt fyra, så ställde vi upp och hoppade
LD och LC på en pay and jump i Åstorp. Hinderna var från den nationella
tävlingen som hade varit dagen innan, så det var de fina hinderna som
var framme. Folk sa att jag var dum och att hon inte var redo. Men hon var
så redo hon kunde bli och gick in och nollade första och ett ner i andra.
Hur duktig som helst var hon. Finaste ponnyn!



Våren kom och hon började få rätt på både sin teknik på hinder, samt
bli stadigare i hela sig själv. Kroppen på henne förändrades från en tjock
ungponny till en smäcker slimmad snygg lite mer tävlingsponny.



  

  

Jag började tävla Bella och det gick som en dans. Satte nollan i princip varje
gång. Aldrig mer än ett ner. Hon tog mig alltid över, hon visste vad som gällde.
Letade hinder och tog sig över med glädje. Det är fantastiskt att få sitta på en
sån ponny.

   

  

Nolla, efter nolla visade hon världen vilken fantastisk ponny hon var.
Jag skulle kunna skriva hur långt som helst. Skulle kunna visa hur många
bilder som helst. Men, tror att jag tar fortsättningen på sagan nästa
gång. För sagan slutar ju inte här?
Finaste ponnyn finns som sagt numera väldigt norrut i landet och
har det jättebra. Fortsättning på sagan kommer senare ikväll eller imorgon :)



Kommentarer
Postat av: Louice

Man kan knappt tro att det är samma häst på alla bilderna. Helt sjukt vilken skillnad från dom bilderna högst upp, å sen dom där nere. Du gjorde verkligen ett super jobb! Jag är inpad av din otroliga insats, å göra en häst så fin och trygg.

Ni va finast tillsammans :D Önskar jag kunde fotta er mer tillsammans! ;)

2010-12-17 • 23:46:24
URL: http://louice.pankz.se
Postat av: Lovisa den bäst:)

Min ponny är också efter Kulltorps Yrrol!:D Tror att många av hans avkommer har ett bra psyke för min ponny var också otrolig lätt lärd och är lugn stabil och inge bråkig:)

2010-12-18 • 01:11:11
URL: http://ponnyhoppryttare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0