Lösgjord häst snabbt?

Anonym undrade jag gör för att få en häst lösgjord snabbt.

Här hade många stora bloggare skrivit att det inte finns några
snabba vägar till att få en häst lösgjord fort, men det finns det
visst enligt mig. Efter att ha jobbat två år på ett stort, stort
försäljningsstall där det inte finns tid att sitta och peta på dem
en timme i ridnignen varje dag, får man ta till andra knep för
att få hästen mjuk i sidorna och lösgjord snabbare.
Mitt knep är att sitta mycket på volter. Ställa utåt. Ställa inåt.
Vara kvick och göra olika saker hela tiden. Få hästen att flytta
sig för skänklen. Ge inte upp! ALLA hästar går att få lösgjorda.
Öka och minska volten, öka och minska takten. Framför allt
rid AKTIVT. Sen är det absolut olika för varje häst vad man
behöver göra för att få dem lösgjorda. En lite mer het och stressad
häst sitter jag och ställer mycket utåt och innåt, samt flyttar
mycket för skänklen. En lugnare häst ökar jag och minskar
takten på hela tiden så jag känner att den är framme för
skänklen samt rider ofta snett igenom och ökar traven på
halva fram till mitten därefter skänkelvikning ut till väggen.
På ALLA hästar har jag hela tiden ett friskt tempo.
Där spelar det ingen roll hur de är i psyket. En het häst
luras ofta om de inte får hålla lite tempo och en latare
häst håller jag framme för att den hela tiden ska gå
fram för skänklen. Det är så jag gör. Någon annan tycker
säkert helt annorlunda och det är helt okej!
Alla har sitt eget sätt att rida, och såhär gör jag.
Jag tycker att det speciellt är viktigt på unghästar att hålla ett
friskt tempo framåt, så hästen aldrig någonsin tappar bjudnignen!




Lösgjord ponny, trampar under sig väl, avslappnad, söker sig framåt
och neråt.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra tips:)

2010-12-22 • 23:07:57
Postat av: Rebecca

Jag håller med dig - om allt faktiskt! Man ska tänka FRAMMÅT! :)

2010-12-23 • 12:30:58
Postat av: louise

hur kom det sig att du sålde belladonna?



tacksam för svar :)

2010-12-23 • 17:37:52
Postat av: Fredrika

Jag tycker du har rätt, jag har även lärt mig så och gör mycket skänkelvikning för att få min ponny lösgjord.

2010-12-23 • 19:44:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0